You are here: Hem » BLOGGAR » Camilla´s blogg » Lasse Anrell – vem fan är det?
fredag, 18 maj 2012

Lasse Anrell – vem fan är det?

Lasse-Anrell

På Aftonbladets hemsida uttalar sig Lasse Anrell om vem som egentligen borde ha fått Jerringpriset igår:

"Men Rolf-Göran Bengtsson – vem fan är det...?
Jag ska inte uppehålla mig allt för mycket kring det där med hästhoppning och Rolf-Göran Bengtsson för visst är det väl kul att en kille som fyller 50 i dagarna kan vara med och konkurrera på den här nivån bland kidsen.
Men ändå; det är ju hästen som borde ha fått priset. Det är ju den som hoppar.
Rolf-Göran tackade visserligen hästen – tror jag – på sin något märkliga hästhopparsvenska som effektivt visade att även skånska överklassidiom är rätt svåra att förstå.
Jag ska se reprisen, som jag hoppas är textad, och då hoppas jag förstå vem som vann – Bengtsson eller hästen."

Jag har nu bara två frågor till Lasse: (efter det orkar jag inte uppehålla mig med honom mer)
1) Har han någonsin ridit själv? (på riktigt)
2) Vet han om att det är 2012? (liknande tjafs har uttalats många gånger genom åren av mindre påläst folk – och det är såååå tröttsamt!)

Gunilla här på redaktionen fick nog och skickade följande meddelande till Lasse:
"Hej Lasse! Vi på Equipage redaktion, ett livsstilsmagasin för ryttare, är idag väldigt glada och stolta över Rolf-Göran Bengtsson som tilldelades Jerringpriset på Idrottsgalan igår.
En fantastisk prestation som han utfört. Dessutom är vi på redaktionen lyckliga över att ridsporten ÄNTLIGEN får lite medial uppmärksamhet!

När man aldrig ridit är det lätt att tro att hästen gör allt arbete. Detta är naturligtvis inte fallet och alla ryttare vet vilket arbete det ligger bakom Rolf-Görans framgångar.

Equipage skulle nu vilja bjuda ut dig till vår redaktion för en ridlektion! Kanske kan vi få dig att se på ridsporten med nya ögon?
Vill du ta dig an utmaningen- kontakta mig!

Med vänlig hälsning Gunilla Falk
P.s. Vågar du så ska du naturligtvis få hoppa ett par hinder.

kommentarer

Heléne A 2012-01-17 12:17 #1

Ja, vem i helsike är Anrell att uttala sig om ryttarens betydelse för ekipaget! Såååå bra gjort av Gunilla! Berätta vad han svarade, please.

Citera
Elina 2012-01-17 12:19 #2

Han är känd för att uttala sig så att det upprör och får uppmärksamhet. Helt förväntat. Men trist och förlegat till tusen. Jäsp.

Citera
Josefine 2012-01-17 12:20 #3

Yes! Hoppas att han vågar anta utmaningen! Det är lätt att vara stor i käften innan man faktiskt vet hur mycket jobb det ligger bakom ;-)

Citera
eliwer 2012-01-17 12:24 #4

Det är så typiskt Aurell ska alltid komma med dumma kommentarer som han inte vet något om :zzz Camilla det var jätte bra utmaning får se om han är så tuff som han låter ;-)

Citera
Cajsa 2012-01-17 12:34 #5

Tror tyvärr inte han kommer våga anta denna utmaning, men hoppas innerligt att han gör det!!!

Citera
sussi 2012-01-17 12:49 #6

Men hur kan en reporter va såå okunnig...o uttala sig så??
låter som ha börjar bli senil..surgubben Anrell!!
O mod har han nog inte heller..
sitta på en häst med ca 600kg försök få den göra exakt som du vill Lars Anrell..
lätt att gömma sig bakom en tidning.. usch va osportsligt!!

Citera
Polly 2012-01-17 13:00 #7

Jag satt och kollade på bragdguld-sändningen när den var, och då intervjuvade de Anrell inför där han fick säga sitt om kandidaterna.
Han uttalade sig lika dant då, och ville inte kommentera RGBs chanser alls.

Nog för att han håller på och provocerar hit och dit men jag tycker det är pinsamt. För nog fan vet folk vem RGB är - eftersom han vann storslaget! Men vi hästfolk (kvinnor mest kanske?) räknas nog inte.

Citera
Jenny Olsson 2012-01-17 13:01 #8

Till övriga kommentarer (som alla speglar vad jag själv tänker) så vill jag tillägga att det där med "överklasskånska " - Roffe kommer inte från överklassen. Han är en "vanlig" Svensson som jobbat sig till sin framgång och inte fått något serverat. Det är därför honom väl unnat att äntligen få detta erkännande.

Ska bli himla kul att se om Lasse Anrell antar utmaningen, vilket jag inte tror att han gör.

Citera
Helena 2012-01-17 13:15 #9

Undrar om Lasse tycker att det är Hellners skidor och hockeylagets klubbor, Ahlshammars baddräkt som ska få pris då han anser att det inte är personen/erna som gör jobbet??? Uten R-G på ryggen hade hästen knappast tagit sig runt banan!!

Citera
Josefine 2012-01-17 13:40 #10

Precis Jenny! Dessutom att han bryter lite är ju för att tyskan hörs, det har varken med överklass eller med skånska att göra! ...och vad spelar det för roll egentligen! Det är väl bara tur att inte alla pratar likadant, för hur kul hade det varit?! :o

Citerar Jenny Olsson:

Till övriga kommentarer (som alla speglar vad jag själv tänker) så vill jag tillägga att det där med "överklasskånska " - Roffe kommer inte från överklassen. Han är en "vanlig" Svensson som jobbat sig till sin framgång och inte fått något serverat. Det är därför honom väl unnat att äntligen få detta erkännande.

Ska bli himla kul att se om Lasse Anrell antar utmaningen, vilket jag inte tror att han gör.

Citera
Maria Winberg 2012-01-17 13:57 #11

Jag ber att få via Equipage få gratulera
Alshammars baddräkt eller Hellners skidor och stavar för att de tagit dessa två idrottare till sina topplaceringar. Utan dräkten hade inte Terese fått simma och utan skidor hade Hellner haft svårt i skidbacken! :-*

Citera
Anita Strand 2012-01-17 14:12 #12

Att man kan visa sin okunnighet på det pinsamma sätt som Lasse Anrell gör säger väl mycket om människan.
Fick bara bekräftat vad jag tycker om honom TÖNT säger jag bara.
Ridsporten är den näst största sporten i Sverige det var kanske på tiden att den fick ett erkännande och uppsving.
Heja Roffe du är bäst både med och utan häst.

Citera
Eva 2012-01-17 14:45 #13

Sorgligt att Lasse Anrell så tydligt ska visa på sin inkompetens och dessutom sin oförblommerade dumhet att uttrycka sig om något han uppenbarligen svävar i den djupaste okunnighet om! Väl och smart rutet Gunilla!!

Citera
MM 2012-01-17 14:46 #14

skånskt överklassidiom! !! skulle vilja kalla Anrell överklassidiot! !!

Citera
Camilla 2012-01-17 14:48 #15

Nu fick Gunilla just svar från Anrell:
"Neeeeeej, jag är livrädd för hästar...! Men tack i alla fall.
/Lasse"

Men Gunilla är ju inte den som ger sig i första taget, hon svarade då med:
"Jooooo, klart du ska övervinna din rädsla Lasse!
Du behöver inte umgås med hästen, bara rida. Det är ju ändå bara att sitta i sadeln, hästen gör ju jobbet ;)
Med vänlig hälsning Gunilla

Citera
Kicki 2012-01-17 14:54 #16

Om Anrells syfte var att provocera folket från landets näst största sport, så har han (som vanligt) lyckats. Borde inte bästa sättet att bemöta korkade påståenden vara: TYSTNAD.... ?

Citera
Tessa 2012-01-17 15:00 #17

@ Kicki: Håller inte med dig om det. Om någon som utgör sig för att vara utbildad och professionell uttrycker sig i ett så stort medie som Aftonbladet, på ett så pass provocerande och okunnigt sätt i en sakfråga, är det allas vår plikt att reagera och motsätta oss.

Citera
Jan Ewers 2012-01-17 15:08 #18

Ge Dig inte, Gunilla! Enda sättet att täppa till truten på "tyckare" som Anrell är att ställa dem öga mot öga med sin egen okunskap! :-)

Citera
Alice 2012-01-17 15:13 #19

Bra gjort.
Jag blir arg så att jag kokar och samtidigt ledsen över formerna som debatten har tagit.

/Alice

Citera
A Anka 2012-01-17 15:18 #20

Håller helt med Lasse Anrell! Prestationen är hästens, inte ryttarens! Bengtsson är kanske en duktig derssör, men idrott när den är som bäst är när MÄNNISKAN sliter så blod svett och tårar sprutar för att vara bäst, inte att tvinga ett stackars djur att jobba! Bär hästen istället för tvärt om! DET vore en prestation!

Citera
A Anka 2012-01-17 15:21 #21

Citerar Helena:

Undrar om Lasse tycker att det är Hellners skidor och hockeylagets klubbor, Ahlshammars baddräkt som ska få pris då han anser att det inte är personen/erna som gör jobbet??? Uten R-G på ryggen hade hästen knappast tagit sig runt banan!!


Må så vara, men frågan är om hästen själv fått välja..??

Citera
Luc of Sweden 2012-01-17 15:25 #22

Vi kräver ! ANRELL I KÄNDISHOPPNINGE N :lol:

Citera
Evert 2012-01-17 15:39 #23

Citerar A Anka:

Håller helt med Lasse Anrell! Prestationen är hästens, inte ryttarens! Bengtsson är kanske en duktig derssör, men idrott när den är som bäst är när MÄNNISKAN sliter så blod svett och tårar sprutar för att vara bäst, inte att tvinga ett stackars djur att jobba! Bär hästen istället för tvärt om! DET vore en prestation!


Det märks att du sannerligen inte är insatt i hästsport. Det är nämligen en sport där både svett, tårar och blod sprutar ganska ofta på både på människa och häst (sällan samtidigt dock).

PS. Tror du Alshammas baddräkt fick välja vilken bassäng den skulle blötas ner i?

Citera
Helena 2012-01-17 15:48 #24

ANNA A. En häst som inte VILL hoppa skulle aldrig göra det heller oavsett höjd & svårighet hur skicklig ryttare det är är som sitter på

Citera
A Anka 2012-01-17 15:54 #25

Citerar Evert:

Citerar A Anka:
Håller helt med Lasse Anrell! Prestationen är hästens, inte ryttarens! Bengtsson är kanske en duktig derssör, men idrott när den är som bäst är när MÄNNISKAN sliter så blod svett och tårar sprutar för att vara bäst, inte att tvinga ett stackars djur att jobba! Bär hästen istället för tvärt om! DET vore en prestation!


Det märks att du sannerligen inte är insatt i hästsport. Det är nämligen en sport där både svett, tårar och blod sprutar ganska ofta på både på människa och häst (sällan samtidigt dock).

PS. Tror du Alshammas baddräkt fick välja vilken bassäng den skulle blötas ner i?


Sport och sport.. Jag hävdar fortfarande att hästen av naturen är lat och hellre skulle gå och beta och tillverka nya hästar om den själv fick chansen att välja! Det är fortfarande människan som väljet åt hästen!
Alshammars baddräkt är knappast en levande varelse, och precis som du säger, ibland sprutar blodet från hästen...

Citera
Elina 2012-01-17 15:54 #26

Citerar A Anka:

Citerar Helena:
Undrar om Lasse tycker att det är Hellners skidor och hockeylagets klubbor, Ahlshammars baddräkt som ska få pris då han anser att det inte är personen/erna som gör jobbet??? Uten R-G på ryggen hade hästen knappast tagit sig runt banan!!


Må så vara, men frågan är om hästen själv fått välja..??


En häst som inte tycker om att hoppa kommer aldrig att bli en tillräckligt bra tävlingshäst - it's as simple as that.

Citera
Elina Martinsson 2012-01-17 17:33 #27

Citerar Helena:

Undrar om Lasse tycker att det är Hellners skidor och hockeylagets klubbor, Ahlshammars baddräkt som ska få pris då han anser att det inte är personen/erna som gör jobbet??? Uten R-G på ryggen hade hästen knappast tagit sig runt banan!!

Ha ha, vad roligt uttryckt. Och sant.

Citera
Erika 2012-01-17 17:55 #28

synd att det används så grova och ointelligenta ord från en som (förmodligen) aldrig har ridit. Iallafall inte på riktigt.
Det som dessa inte förstår är att en hinderbana inte bara är en extrem ansträngning utan att det också är ett matematiskt tänk bakom det hela, och som tårta på tårta driver han fram ett minst 600 kg muskelpaket över ett 1.50 cm oxer på längden och bredden.
det sorgligt att inte dessa förstår...

Citera
Erika 2012-01-17 18:04 #29

och dessutom är hästen och människan ett team, man tvingar inte ett som sagt 600 kg muskelpaket att hoppa. det är trots allt den som väljer om den tycker det är kul. Det finns INGET tvång eller plågeri på den nivån som Rolf-göran är på, bestämmelserna är tydliga och jag tror ingen vill skada sin "kollega eller vän".

Citera
Anita H 2012-01-17 18:04 #30

Instämmer helt med ovan talare: Erika.

Citera

Lägg till kommentar


Du har möjlighet att kommentera utan att vara inloggad.
Men det blir roligast för alla om du loggar in som medlem eller blir medlem, så vi får veta lite mer om vem du är! Bli medlem >>

Säkerhetskod Uppdatera

Upp

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons