Här kan du ställa i stort sett vilken fråga som helst – det finns alltid några av Sveriges närmare halvmiljonen ryttare som varit med om eller lärt sig svaret på din fråga.
Slår ett slag för det underbart svenska ordet lagom
Lagom mycket bus med jämnåriga bushästar, lagom frihet å lagom med hantering, pyssel å människonärhet..
Allt behövs ju.. I lagom mängd
"Lagom" ÄR ett bra ord. Ett annat är magkänsla. Jag hanterar mina mycket, men vill ändå att de skall ha ett ordentligt sommarlov med jämnåriga. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag vill inte vänta med att lära känna hästarna tills de är treåringar på 175 (mina blir stora...) när jag kan ta det "lugnt och trevlig" när de är små. Hittills har det verkat fungera bra, så det tänker jag fortsätta med.
Lycka till och pyssla på!
Hej finns nog inga rätt och fel i den här frågan samt att det skiljer sig nog rätt mkt mellan olika lösdrifter. Jag hade min femåring på lösdrift med andra årskompiser i två år mellan 1-3 år. Är övertygad om att det stärker både kroppen, benen och psyket på dem genom att få vara häst och leka samt springa fritt och få tåla lite tuffa tag. På den lösdriften där min häst stod så hanterades hästarna rätt ofta när de togs in för extra foder. Så min erfarenhet är bara positiv. Fick upp en treåring som jag tycker varit lika enkel att hantera som min förra unghäst som inte gick på lösdrift.