tisdag, 21 maj 2013
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig
NYFIKEN! Vad tycker ni andra om det här?

Täcke eller inte vid 15°C och regn? Bom eller bomlös sadel – varför för eller emot? Måste tränaren ha dokumenterad utbildning för att vara bra? Vilken webshop för ridsportsprylar är bäst? Somliga frågor har inga svar, men andra ryttares och hästägares åsikter är väl så värda.
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Longering

Longering 1 år, 4 månader sedan #1

Funderade lite på hur ni knäpper fast linan när ni longerar? Jag har dels hört att det är bäst att fästa den i den inre bettringen, medan en del säger att det är bäst att fästa linan i yttre bettringen, dra den över nacken och sedan ut genom inre bettringen. Sen har jag hört kombinationer av dessa, bla. att det andra sättet är bra på unghästar så att inte bettet far igenom munnen om de sticker iväg och blir rädda, men att det första sättet ska användas på erfarna hästar. Men hur gör ni, gör ni på något annat sätt eller vad tycker ni är bäst?

Svar till: Longering 1 år, 4 månader sedan #2

Skulle aldrig sätta i den inre, bettet åker igenom. För att slippa fladder kring underkäken vilket kan leda till att hästarna slår med huvudet / irriterar sig - skulle jag trä genom inre, upp över nacken och fästa i yttre (som du beskriver). Delta tycker jag slår alltför mycket under käken. Lycka till och God Jul

Svar till: Longering 1 år, 4 månader sedan #3

Jag trär genom inre och fäster i yttre. Men främst så tömkör jag, går utmärkt att göra även på volt - tycker det ger mer balans och mindre fläng.

Svar till: Longering 1 år sedan #4

Använder delta, funkar utmärkt!

Svar till: Longering 12 månader sedan #5

Yttre bettring, över nacken och igenom inre bettringen. Fungerar bäst tycker jag
  • Sida:
  • 1
Dags att skapa sida: 0.28 sekunder

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS

Annons

ANNONS